Reklama
 
Blog | Patrik Joura

Proč lidé stále volí Andreje Babiše?

Ve veřejném prostoru často zaznívá otázka, proč stále Češi volí nebo podporují pana Andreje Babiše, a protože jsem doposud nezaznamenal odpověď, která by mě uspokojila, zauvažoval jsem nad ní sám.

Nejdříve jsem se zamyslel nad tím, čím Andrej Babiš není, protože věřím, že o tom, kdo je si každý myslí své. Dle mého tedy není rétor, nemá dar řeči a není zdatný v komunikaci. V řeči těla pak nevyniká také. Pan Babiš dále není nijak obzvláště charismatický nebo v tomto smyslu přitažlivý. Nebýt nebývalé reklamní a marketingové kampaně, dle mého by pro něj bylo těžké prorazit svým „je ne sais qoui“. Pan Andrej Babiš není, nebo minimálně není líčen, jako lidumil, člověk, který by nařizoval svým firmám chovat se přísně eticky a každé morální škobrtnutí vůči druhým obhajoval nebo se za něj kál. Také není nijak extrémně šarmantní, pokud mohu soudit, jako například francouzský prezident.

Snad by se i dalo říci, že je možná až opakem veřejného činitele, kterého by si před jeho érou někdo představoval jako typického úspěšného politika a přidejme si k výše uvedenému výčtu nedostatků všechny negativní události s ním veřejně spojované počínaje násilným přebíráním podniků, sebevraždy obchodních partnerů nebo trestní oznámení. Jeden prostě musí smeknout a snad i zarytý politický oponent (i když mu zuby povážlivě zaskřípají, div nevypadnou), musí uznat, že Andrej Babiš umí.

Důvodů, které jsou příčinou jeho úspěchu, navzdory jeho vlastním negativům, mě napadlo mnoho, zamyslím se zde však jen nad čtyřmi hlavními.

Prvním důvodem je, dle mého neschopnost stran, které v naší zemi třímaly moc po roce 1989 od jisté doby vládnout pro dobro země a nevytvářet ve stranách podhoubí korupce, různých kamarádšoftů a být lidem blízko. Zde je snad na vině, naše vlastní národní nesebevědomí. To nemáme dost kuráže na to, abychom si vládli sami a dobře? To opravdu v naší zemi není dostatek schopných a čestných lidí, kteří by chtěli sloužit celku svými dovednostmi a vědomostmi a časem nezkorumpovat své vlastní svědomí, to opravdu tak moc pohrdáme sami sebou? Já věřím, že ne a že bychom si nic menšího, než čestné a kvalitní vedení a správu neměli již nechat líbit. A možná přesně takhle myslela nebo myslí určitá část elektorátu pana Andreje Babiše. Nehodnotím, zda tuto krásnou ideu pan Babiš skutečně přináší, nicméně věřím, že v očích mnoha ji prezentuje.

Druhý důvod, nikoliv však v pořadí významnosti, se od prvního odvíjí. Pokud jsem zklamán vývojem mojí země a vzpomeňme, že ANO vyrostlo z dob recese, hledám řešení, která jsem ještě nezkusil. Možná, že už jsem volil kde koho a nikdy jsem neměl pocit, že by se něco změnilo, a proto to zkusím s hnutím Andreje Babiše a možná, že jsem v tomto případě například důchodce a že jsem volil dlouhou dobu levici, ale už ji prostě po těch letech nevěřím, právě proto, že nepřinesla, co mi slíbila.

Třetí důvod je sentimentální. Pamatuji si dvě události, které sami o sobě dokázaly, aby podpora politika vzrostla téměř bez jeho přičinění. Byl to „puč“ na pana Václava Klause a „puč“ na pana Sobotku. Obě události oběma pomohly k sympatiím veřejnosti a já věřím, že to má co dočinění s naší národní a možná i lidskou povahou. Postavit se za slabšího (tedy pokud se to odehrává v televizi a nenasazuji vlastní život, pak už je to o něco težší) je totiž humánní. A pan Babiš tuhle disciplínu zvládnul na výbornou. Puč dokázal transformovat do každoměsíční báze. S každým útokem médií, opozice, ale i Evropské Unie pak tedy roste logicky jeho podpora. Lékem pro opozici by zde tedy bylo uchopit vlastní témata, k panu Babišovi se nevyjadřovat a se vší vervou argumentovat pro vlastní řešení. Dalo by se s trochou nadsázky možná i říci, že strana TOP 09 byla za pana Kalouska vrchním utvrzovatelem voličů pro ANO. S ještě bizardnější nadsázkou by mě mohlo napadnout, že na jakési poradě před sněmovními volbami pan Prchal navrhnul TOPce dát sponzorský dar, aby volby zvládla. Návrh byl (po chvilce nepřístojného zamyšlení) zamítnut.

Poslední důvod, o kterém se zmíním, je pak marketing. Je to zároveň důvod, který veřejně zaznívá, nicméně já nechci mluvit o tom, že marketing ANA je skvělý. Podle mě je často bezduchý a i když má kvalitní zpracování, asi jsem blázen, ale mně se nelíbí. Nicméně on silný je, jenže až v porovnání s marketingem těch, které můžeme srovnávat. Uvedu jednoduchý příklad, v minulých volbách jsem viděl reklamu na ODS, která mi říkala jaké strany a koho nemám volit. Vždyť to je absurdní, představme si například firmu Hewlett-Packard, která na billboardu říká, že KONICA nestojí za nic. To jako vážně? Druhá nejsilnější strana a tahle strategie?

Jak již bylo řečeno, důvodů je mnohem více, nicméně uvedené jsou podle mého ty nejpodstatnější. Věřím také, že zamyšlením se nad nimi pak člověk může být o něco tolerantnější k voličům, nebo nevoličům hnutí ANO. Chci také říct, že můj záměr nebylo nikomu říkat, koho by měl nebo má volit a ani nenabádám k nevolení hnutí ANO nebo Andreje Babiše. Spíš, než cokoli jiného mám pro voliče pana Babiše pochopení, mám ho ale i k těm, kteří jej zarytě nevolí. Mám mezi přáteli ty i ty a myslím, že jsou to stejně čestní lidé, dobří manželé, ale třeba i skvělí tátové a mámy nebo babičky. Jen mají jiný názor, lidé to jsou ale pořád skvělí, ať volí, koho chtějí.

Reklama